Favoriter ur Sophie Kinsella - Karriär och köksbesvär

Farmor visade mig en bok som hon läst och jag har läst den också. Karriär och köksbesvär av Sophie Kinsella. Jag har läst alla andra böcker av Sophie Kinsella förutom två ;) Tänkte bara skriva upp min favorit sida i boken som jag aldrig glömmer. Riktigt roligt, filippa humor asså!
Karriär och köksbesvär s.20 (lite 21)
"Samantha?" En röst avbryter mina tankar. Det är min sekreterare, Maggie. Hon har bara jobbat här ett par veckor och jag känner inte så bra ännu. "Det var en kvinna som sökte dig när du var ute. Joanne?"
"Joanne på Clifford Chance?" Jag tittar upp. "Okej. Meddela henne att jag har fått mejlet om klausul fyra och att jag ringer henner efter lunch..."
"Inte den Joanne", avbryter Maggie. "Joanne, din nya städerska. Hon undrade var du har dammsugarpåsarna."
"Jag tittar oförstående på henne. "Vadå?"
"Dammsugarpåsarna", upprepar Maggie tålmodigt. "Hon hittar dem inte".
"Varför ska hon ha dammsugaren i en påse?" frågar jag förbryllat. "Ska hon ta med den någonstans?"
Maggie ser på mig som om hon inte riktigt vet om jag skojar.
"Påsarna som man har inuti dammsugaren", säger hon. "Som dammet samlas upp i. Har du några såna?"
"Jaså", säger jag snabbt. "Såna påsar. Öh.."
Jag rynkar fundersamt på pannan, som om jag hade svaret på tungan. Fast sanningen är att jag inte ens kan komma ihåg hur min dammsugare ser ut. Har jag någonsin sett den? Jag vet att jag har fått en dammsugare hemlevererad, för portvakten skrev på leveranskvittot.
"Det kanske är en Dyson", säger Maggie hjälpsamt. "De har ingen påse. Är det en cylinderdammsugare eller en stående?" Hon tittar förväntansfullt på mig. Jag begriper inte ett ord av vad hon säger. Fast det tänker jag ju inte erkänna.
"Jag ordnar det", säger jag hastigt och börjar samla ihop mina papper. "Tack Maggie"
"Hon undrade en annan sak också." Maggie tittar på sin lapp. "Hur sätter man på ungnen?"
Jag fortsätter att samla ihop mina papperen som om jag inte riktigt hade hört henne. Det är vell klart att jag vet hur man sätter på ungnen.
"Ja, man vrider ju på... vredet", säger jag tillsist med nonchalant tonfall. "Det är faktiskt ganska självklart."
"Hon sa att den har nåt konstigt tidlås." Maggie rynkar på pannan. "Är det gas eller el?"
Men hjälp. Det är bäst att jag sätter stopp för den här utfrågningen genast.
"Du, jag måste faktiskt ringa ett samtal nu", säger jag ursäktande och gör en gest mot telefonen.
"Vad ska jag säga till städerskan då?" säger Maggie. "Hon väntar på att jag ska ringa."
"Säg till henne att ... att hon inte behöver bry sig om det. Jag ordnar det."
När Maggie går sträcker jag mig efter ett anteckningsblock.
  1. Hur sätter man på ungnen?
  2. Dammsugarpåsar - köpa
Jag lägger ifrån mig pennan och gnider mig i pannan. Jag har faktiskt inte tid med det här. Alltså, dammsugarpåsar. Jag vet ju för sjutton inte ens hur de ser ut, och ännu mindre var man köper dem. Plötsligt får jag en snilleblixt. Jag beställer en ny dammsugare. Det måste väll sitta en påse i när man får hem den?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback